Digitale Marketing: 100% duurzaam

Als u denkt aan duurzaamheid, denkt u waarschijnlijk niet meteen aan digitale marketing. Toch is digitale marketing duurzamer dan u denkt. Vooral als u er optimaal gebruik van maakt, bespaart u niet alleen geld maar levert het u ook geld op!
‘Maar hoe dan?’ hoor ik u vragen. Ik leg het u uit en ga u overtuigen met een aantal steekhoudende argumenten.

Digitaal versus papier

Het meest voor de hand liggende argument is natuurlijk dat digitale marketing vrijwel papierloos is. Er zijn geen papierverslindende posters, flyers en advertenties nodig om uw boodschap, dienst of merk onder de aandacht te brengen. Ik durf zelfs te stellen dat uw bereik – via het juiste platform – online vele malen groter is dan via de traditionele marketingmiddelen: omdat u gericht kunt adverteren en omdat u het effect van uw uitingen kunt monitoren. Henry Ford zei ooit: “I know at least half of my advertising budget works; I just don’t know which half”. En daarom verkies ik digitale marketing boven traditionele.

I know at least half of my advertising budget works; I just don’t know which half Click To Tweet

 

‘If you can’t measure it, you can’t manage it’

Toch kom ik nog maar al te vaak bedrijven tegen die hun marketingbudget liever spenderen aan een tastbare flyer, poster of advertentie dan aan digitale marketing. Ze zijn ervan overtuigd dat een billboard, poster in een bushokje of advertentie in het plaatselijke sufferdje veel meer oplevert. Want ‘weet je wel hoe groot de oplage van de lokale krant is?’ of ‘hoeveel mensen er dagelijks langs dat billboard rijden?’. De aantallen zullen vast enorm hoog zijn, maar wat het precies oplevert wordt niet duidelijk. En dat verbaast me; als je zo veel geld uitgeeft aan drukwerk en advertentieruimte, wil je toch precies weten wat het effect is? Deze bedrijven daag ik dan ook uit om hun advertentiebudget een volgende keer in te zetten voor digitale marketing. Waarna ik ze precies laat zien wat hun euro’s hebben opgeleverd. Het resultaat doet hen altijd versteld staan.

‘If you can’t measure it, you can’t manage it’ Click To Tweet

Mijn advies?

Digitale marketing hoeft echt niet veel te kosten. Ook met een klein budget is bijvoorbeeld Google AdWords (advertenties in Google zoekresultaten) heel effectief. U adverteert namelijk gericht op specifieke zoekopdrachten, eventueel gekoppeld aan de locatie van de zoeker. Zo kunt u via landelijke Google AdWords-advertenties, met uw Rotterdamse onderneming, gemakkelijk klanten in Amsterdam omarmen. Of u kiest er gewoonweg voor om uw advertenties alleen zichtbaar te maken voor bezoekers uit de regio Rotterdam. Dat gaat niet met een poster of billboard langs de A4! Mijn advies: bespaar u voortaan de afspraak met de drukker, spaar het milieu en start met digitale marketing. U zult versteld staan van het effect.

Dit artikel verscheen eerder in P.Zine van April 2016.

pzine-april-2016