Ja, ik wil… gevonden worden!

Als ik u vraag of u online gevonden wilt worden, is uw antwoord zeer waarschijnlijk ‘ja!’. Dat is namelijk het antwoord van bijna alle intermediairs met een vacaturesite. Maar als ik u vraag naar de structuur van uw website en of deze bijdraagt aan uw vindbaarheid, moet u mij het antwoord waarschijnlijk schuldig blijven. Terwijl uw websitestructuur juist zo belangrijk is. Waarom? Dat leg ik u graag uit. Een artikel uit Pzine (2016/januari).

Een websitestructuur (of ook wel hiërarchie) is het best te vergelijken met een organigram. Helemaal bovenaan de organisatie staat de hoofdpagina (de oprichter of directeur). Dit is het belangrijkste punt waaronder de andere onderwerpen worden geplaatst. Net als in een organisatie plaats je direct onder de directeur de meest belangrijkste staff. Vanuit deze staff worden belangrijke taken onderverdeeld. Dit geldt ook voor pagina’s op dit niveau. Plaats daarom onder je hoofdpagina belangrijke pagina’s zoals (hoofd)categorieën of, wat voor velen van u waarschijnlijk het geval is, het vacatureoverzicht. Vanuit deze ‘laag’ van de websitestructuur zullen zoekmachines (en bezoekers) de vacatures gemakkelijk kunnen vinden. De uiteindelijke vacature is op deze manier maar 2 stappen verwijdert van de hoofdpagina, en kan snel en eenvoudig door bezoekers gevonden worden. Ook zoekmachines kunnen deze eenvoud waarderen. Een eventuele en acceptabele tussenlaag is bijvoorbeeld de categorie, type of regio van de vacature. Eenmaal op de vacaturepagina, kunnen de extra lagen worden aangeroepen zoals een reactieformulier of andere aanvullende informatie over de opdrachtgever.

Hoe weet u nu of uw website een goede structuur heeft? Als u wilt weten of uw site een goede structuur heeft voor zoekmachines, dan is daar een uitgebreide analyse voor nodig omdat het van meerdere factoren afhankelijk is. Wilt u vanuit gebruikersperspectief weten of uw website duidelijk is? Dan kunt u het beste iemand van buiten de organisatie vragen uw website te bekijken (startend vanaf de hoofdpagina) met een duidelijk doel. Bijvoorbeeld: reageer op de vacature voor internet marketeer. Vervolgens mag u nog maar één ding doen: observeren. Alleen maar kijken hoe de proefpersoon uw website gebruikt om tot het gestelde doel te komen. Neem van mij aan, u zult versteld staan! Geef de proefpersoon ook een tijdslimiet. Lukt het niet om aan de opdracht te voldoen binnen afzienbare tijd, dan is het aan te raden uw websitestructuur te verbeteren. Bekijk ook de url’s van uw website eens. Bevinden zich tussen de belangrijkste pagina’s (de vacature -of productpagina’s) en uw hoofdpagina onnodige ‘mappen’, dan kan de structuur ook worden verbeterd.

Ziet het er zo uit: www.uwvacaturesite.nl/over-ons/meer-informatie/rotterdam/vacature/vacatures/internet-marketeer/full-time/
Of zien de url’s er zo uit: www.uwvacaturesite.nl/vacatures/rotterdam/internet-marketeer/

Ik verzeker u dat zowel bezoekers als zoekmachines de voorkeur geven aan korte en krachtige urls.

Dit artikel verscheen eerder in P.Zine van januari 2016.
pzine-januari-editie-2016